سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساخت گلدان‌های زیست تخریب‌پذیر در دانشگاه امیرکبیر


 

  • ساخت گلدان‌های زیست تخریب‌پذیر در دانشگاه امیرکبیر

    به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه امیرکبیر، مرضیه آقاجانی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فناور مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گفت: تمرکز مطالعات این واحد فناور تولید محصولات زیست تخریب‌پذیر برای تولید نهال و نشا است که به زودی وارد فاز تولید صنعتی خواهد شد.

    وی از اجرای مطالعاتی با عنوان تولید کامپوزیت‌های زیست تخریب‌پذیر بر پایه مواد طبیعی خبر داد و گفت: با توجه به آسیب‌های جبران‌ناپذیر مواد نفت پایه به محیط زیست، گرایش جهانی به سمت تولید مواد کاملا سبز است و در این میان تولید کامپوزیت‌های سبز بر پایه الیاف و رزین طبیعی به صورت بسیار چشمگیر مورد توجه قرار گرفته است.

    آقاجانی حجم معاملات کامپوزیت‌های طبیعی در سال 2015 در دنیا را حدود 3.36 بیلیون دلار ذکر کرد و ادامه داد: وارد کردن گلدان‌های پلاستیکی به خاک برای کشت نشا گل و نهال یکی از موارد آسیب‌رسان به خاک است؛ زیرا پلاستیک‌های نفت پایه غیرقابل تجزیه هستند و در درازمدت سلامت خاک را به مخاطره می‌اندازند.

    این محقق گفت: برای کاشت نهال یا نشا در خاک همراه با گلدان، گلدان‌هایی با استفاده از یک ماده کامپوزیتی کاملا طبیعی ساخته شد. این گلدان‌ها پس از گذشت چند ماه به مواد اولیه تجزیه می‌شود.

    به گفته آقاجانی، این مواد به عنوان مواد کمکی برای رشد گیاهان سودمند خواهند بود.

    وی قابل تولید بودن برای هر اقلیم را از ویژگی‌های گلدان‌های کامپوزیتی زیست تخریب‌پذیر دانست و ادامه داد: این گلدان‌ها می‌توانند بر اساس نوع اقلیم و ویژگی‌های مورد نیاز سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور (به ویژه طول عمر گلدان و میزان جذب رطوبت و سایر مشخصات) تولید شود.

    محقق این طرح، یکی دیگر از کاربردهای این گلدان را زیباسازی فضای سبز شهرها دانست و گفت: سالانه حجم انبوهی از گلدان‌های پلاستیکی یا سفالی برای تولید نشا مورد استفاده شهرداری‌ها قرار می‌گیرد و هر دو این مواد برای محیط زیست آلودگی دارد، اما به کارگیری گلدان‌های زیست تخریب‌پذیر بر پایه مواد طبیعی می‌تواند این چالش را برطرف کند.

    آقاجانی، فراورش و طراحی فرایند به کارگیری انواع رزین‌های طبیعی و استحصال الیاف طبیعی برای تقویت رزین‌های طبیعی را از چالش‌های این محصول نام برد و گفت: در زمان حاضر این گروه تحقیقاتی در حال بررسی و حل موانع است.

    وی ادامه داد: استفاده از مواد تجدیدپذیر و زیست تخریب‌پذیر از مزایای رقابتی این محصول است. در طراحی گلدان‌ها به مسائل مهم محیط زیستی مانند جلوگیری از فرسایش خاک و بیابان‌زدایی توجه شده است به طوری که فرمولاسیون تولید گلدان‌ها متناسب با نیاز بازار هدف قابل تغییر است.