سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بزرگترین توافق نفتی جهان برای نجات بازار کافی نیست


 

  • بزرگترین توافق نفتی جهان برای نجات بازار کافی نیست

    به گزارش شفاف، انتظارات برای انعقاد پیمان کاهش گسترده تولید نفت میان تولیدکنندگان بزرگ در مواجهه با اشباع بی سابقه عرضه مانند قیمتهای نفت نوسان زیادی پیدا کرده است. توییت هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مورد استقبال معامله گران نفت قرار گرفت اما با بدبینی تحلیلگران روبرو شد. یک روز بعد از اظهارات ترامپ به نظر رسید که با تمایل نسبی روسیه برای کاهش تولید و اعلام برگزاری نشست فوق العاده گروه اوپک پلاس در روز دوشنبه، بدبینی‌ها کمتر شده است. اما ترامپ پس از خروج از دیدار روز جمعه خود با مدیران شرکتهای نفتی آمریکایی امیدها را نقش برآب کرد و گفت: این یک بازار آزاد است که خودش را تنظیم خواهد کرد.

    شاید این اظهارات بود که نشست اوپک پلاس را تا آخر هفته جاری به تعویق انداخت. عربستان سعودی اعلام قیمت ماهانه فروش گریدهای نفتی خود که مرجع مهمی برای قیمت گذاری نفت کشورهای دیگر خاورمیانه است را به زمان پس از برگزاری نشست اوپک پلاس موکول کرد. این تاخیر نشان می دهد که ریاض پیش از دست زدن به هر گونه اقدام یکجانبه، منتظر خواهد ماند تا ببیند آیا مذاکرات اوپک پلاس پیشرفت خواهد کرد یا خیر.

    این که موفقیت این مذاکرات تا چه است بستگی دارد از چه منظری دیده شود.

    در بخش خوش بینانه این حقیقت وجود دارد که نشست اضطراری وزیران نفت گروه جی 20 تشکیل خواهد شد که نشان دهنده احتمال مشارکت جهانی در محدودیت عرضه فراتر از کشورهای گروه اوپک پلاس است. فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز اظهار کرد که بازار نفت به شرایطی رسیده که پیامدهای قابل توجهی برای اقتصاد جهانی و میلیونها نفر شاغل در صنعت نفت و گاز خواهد داشت. وظیفه اصلی گروه جی 20 فراهم کردن و حفظ ثبات مالی و اقتصادی بازارهای جهانی است بنابراین این نشست مطابق با ظایف اعضای این گروه خواهد بود.

    گفته می شود عربستان سعودی و روسیه به توافق کاهش تولید بسیار نزدیک شده اند اما موفقیت آنها به مشارکت آمریکا و سایر تولیدکنندگان بزرگ بستگی خواهد داشت.

    با این حال برخی از تحلیلگران نسبت به قریب الوقوع بودن یک توافق جهانی کاهش تولید نفت ابراز بدبین کرده اند.

    تحلیلگران "جی بی سی انرژی" در یادداشتی نوشتند: به تاخیر افتادن دیدار تولیدکنندگان بزرگ نشانه آن است که دستیابی به توافقی در چنین ابعادی به زمان نیاز دارد. تعریف میزان کاهش تولید بسیار دشوار خواهد بود و البته دلیل خوبی است تا درباره تحقق آن تردید پیدا کنیم. اما این حقیقت که نفت برنت روز دوشنبه حدود 34 دلار در هر بشکه معامله شد نشان می دهد که بازار تا حد زیادی همچنان به یک آینده بهتر امید بسته است.

    اما حتی اگر تولیدکنندگان نفت به توافق برسند و تولیدشان را حداکثر 10 میلیون بشکه در روز کاهش دهند، تنها برای جلوگیری از فروپاشی بازار نفت زمان خریده اند چرا که برآوردها نشان می دهد تقاضا برای نفت اکنون 20 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و حتی برخی اشباع عرضه جهانی را 35 میلیون بشکه در روز تخمین می زنند.

    کاهش عرضه تنها زمان اشباع مخازن جهانی نفت را به تاخیر خواهد داد و تا زمانی که میلیونها نفر در جهان در قرنطینه بسر می برند، مازاد عرضه نفت به قوت خود باقی خواهد ماند.

    به گفته مدیر  آژانس بین المللی انرژی، حتی اگر تولید نفت 10 میلیون بشکه در روز کاهش داده شود، همچنان آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد ذخایر نفت 15 میلیون بشکه در روز رشد کند.

    همچنین اگر کاهش تولیدی انجام گیرد، بر مبنای سطح تولید فعلی خواهد بود که سه میلیون بشکه در روز بیشتر از یک ماه پیش است که مذاکرات اوپک پلاس شکست خورد و عربستان سعودی تولیدش را به رکورد بالایی افزایش داد.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران کومرس بانک می گویند این به معنای آن است که پیشنهاد کاهش 10 میلیون بشکه در روز در واقع بیشتر شبیه کاهش تولید 6.5 میلیون بشکه در روز است و تحت چنین شرایطی و با توجه به مذاکرات میان کشورهای متعدد از جمله آمریکا، رسیدن به هر گونه توافقی دشوار خواهد بود. در هر صورت، کاهش 6.5 میلیون بشکه در روز از میزان تولید، کمک چندانی به رفع مازاد عرضه 20 میلیون بشکه در روز نخواهد کرد.

    انتهای پیام