سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آمادگی شهردای برای بارش‌های بیشتر در پایتخت


 

  • آمادگی شهردای برای بارش‌های بیشتر در پایتخت

    اصغر عطایی سخنگوی شورای شهر تهران در گفتگو با ایسنا، گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارش‌های دیروز و صبح امروز، جمعه 3 آبان پیش درآمد هستند؛ هرچند که حجم خوبی از بارش را به همراه داشتند و از عصر جمعه تا روز سه شنبه بارش‌ها ادامه خواهد داشت، اما خوشبختانه با پیش بینی‌هایی که از ماه‌ها قبل انجام شده مشکل خاصی نخواهیم داشت.

    وی افزود: هر چه جلوتر می‌رویم با رصد لحظه به لحظه‌ای که از سطح شهر داریم اندک معایب کوچک نیز شناسایی و برطرف می‌شوند و تاکنون نیز هیچ گزارشی از آبگرفتگی که در سطح شهر ایجاد مشکل کند، نداشته‌ایم که این نشان از آمادگی، اقدام به موقع نیروها و پیش بینی‌های لازم در سطح شهر تهران است.

    وی تاکید کرد: شاید موارد اندکی از بروز آبگرفتگی در نهرهای کوچک داشته‌ایم که خیلی سریع برطرف شده و مشکل آبگرفتگی که شهر را تحت تاثیر قرار دهد، نداشته‌ایم. بی‌تردید همه نیروهای خدمات شهری تهران تا پایان بارش‌ها در آمادگی کامل هستند و به صورت مستمر شهر پایش خواهد شد.




باور‌های اشتباه درباره‌ی فیبرومیالژیا


 

  • باور‌های اشتباه درباره‌ی فیبرومیالژیا

    برترین‌ها: تصور کنید تمام مدت احساس‌تان این باشد که انگار آنفلوآنزا دارید، حالا تصور کنید احساس‌تان را هیچکس هم باور نکند. افرادی که دچار فیبرومیالژیا هستند، درد مفاصل و بدن درد‌های همیشگی برای‌شان یک واقعیت است؛ و شاید اعضای خانواده و دوستان باور نکنند این افراد چه درد و ناراحتی را تحمل می‌کنند.

    وقتی استخوانی می‌شکند، در عکسی که با اشعه X گرفته شده دیده می‌شود. اگر کلسیم بدن بالا باشد در آزمایش خون نشان داده می‌شود، اما هیچ تست و آزمایشی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد که به تشخیص قطعی این بیماری کمک کند؛ بنابراین عجیب نیست که باور‌های اشتباه در مورد بیماری فیبرومیالژیا زیاد باشد:

    باور اشتباه: فیبرومیالژیا واقعی نیست

    فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن واقعی است که با درد‌های گسترده در عضلات، مفاصل و تاندون‌ها در تمام بدن همراه است. در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا، سیگنال‌های درد درست مانند بالا بردن صدای رادیو، زیاد می‌شوند.

    باورهای اشتباه در مورد فیبرومیالژیا

    سایر علائم فیبرومیالژیا شامل موارد زیر می‌شوند:

    فیبرومیالژیا یک سندرم است و یک سندرم شامل طیف زیادی از علائم و نشانه‌های گوناگون می‌شود که با هم جور هستند. همه‌ی این علائم با هم منجر به تشخیص فیبرومیالژیا می‌شوند. هر چند هیچ تست روتینی برای تشخیص فیبرومیالژیا وجود ندارد، اما بدن، دروغ نمی‌گوید. مثلا مواد شیمیایی جنگنده با درد که در مایع نخاعی وجود دارند، شواهد محکمی ارائه می‌دهند، اما مایع نخاعی کشیده نمی‌شود صرفا به این دلیل که تشخیصی صورت بگیرد، زیرا این شیوه‌ای بسیار مداخله گر است.

    ضمنا راه‌هایی برای اسکن مغز وجود دارد که نشان می‌دهد چه اندازه قند مصرف می‌شود. میزان مصرف قند در بیماران دچار فیبرومیالژیا متفاوت به نظر می‌رسد، اما این روش نیز چیزی نیست که عملا زیاد به کار برده شود. پزشکان فیبرومیالژیا را با معاینه‌ی بالینی و تشخیص و بررسی سایر عوارض تشخیص می‌دهند.

    باور اشتباه: تنها یک متخصص فییرومیالژیا می‌تواند فیبرومیالژیا را تشخیص بدهد

    پزشکان می‌توانند با بررسی‌های زیر فیبرومیالژیا را تشخیص بدهند و این بررسی‌ها به عنوان شروع توسط پزشک خودتان نیز می‌تواند انجام شود:

    سابقه‌ی پزشکی و معاینه‌ی بالینی

    اولین قدم این است که سایر عوارضی که می‌توانند علت علائم‌تان باشند بررسی شوند. خیلی از بیماری‌ها می‌توانند ظاهرا شبیه فیبرومیالژیا باشند. مثلا اگر در نواحی گوناگون بدن درد دارید ممکن است دچار آرتریت روماتوئید یا بیماری التهابی عضلانی باشید. تقریبا 100 عارضه و بیماری مختلف وجود دارد که می‌توانند شبیه فیبرومیالژیا باشند؛ بنابراین پزشکان اول باید مطمئن شوند که علائم بیمار ناشی از این عوارض نیست.

    چک لیست علائم

    پزشکان با استفاده از یک چک لیست، فهرستی از علائم دارند که به آن شاخص گسترش درد می‌گویند. آن‌ها بدن را به پنج قسمت تقسیم می‌کنند: دست چپ، دست راست، پای چپ، پای راست و ناحیه‌ی بالا تنه. پزشکان بررسی می‌کنند که آیا بیمار در چهار قسمت از این پنج قسمت درد دارد و آیا اطراف دهان نیز این درد وجود دارد یا خیر.

    شدت علائم

    پزشکان نتایج گرفته شده از علائم را بر اساس شدت امتیاز دهی می‌کنند که به آن تست فیبرومیالژیا می‌گویند و از طریق آن، شدت علائم سنجیده می‌شود. امتیاز بر اساس شدت و نواحی علائم محاسبه می‌شود تا به پزشک کمک کند تشخیص بدهد فرد معیار‌های فیبرومیالژیا را دارد یا نه.

    باور اشتباه: برای تشخیص فییرومیالژیا، فرد باید دچار نقاط حساس و دردناک در نواحی خاصی از بدن باشد

    باورهای اشتباه در مورد فیبرومیالژیا

    قبلا نقاط درد یا حساس شده بخشی از روند تشخیصی برای فیبرومیالژیا بودند، اما اکنون دیگر اینگونه نیست. زیرا معلوم شده که 20 درصد از افرادی که دچار فیبرومیالژیا هستند، نقاط درد بخصوصی ندارند.

    باور اشتباه: محققان علت فیبرومیالژیا را شناسایی کرده‌اند

    متاسفانه علت فیبرومیالژیا هنوز شناخته شده نیست. این بیماری می‌تواند ژنتیکی یا اکتسابی و یا ترکیبی از هر دو عامل باشد. در برخی از بیماران یک حادثه مثلا یک سانحه اتومبیل، یک آسیب فیزیکی و یا حتی یک ضربه روحی می‌تواند شروعی برای علائم فیبرومیالژیا باشد، اما در مورد همه این طور نیست و نمی‌توان آن را تعمیم داد.

    باور اشتباه: فیبرومیالژیا هیچ درمانی ندارد

    پزشکان می‌توانند دارو‌هایی تجویز کنند که با کمک آن‌ها فیبرومیالژیا کنترل شود. هر چند این دارو‌ها درمان قطعی نیستند، اما به کاهش علائم و تسکین درد و بهبود کیفیت خواب بیماران کمک می‌کنند. البته دارو درمانی فقط 20 تا 30 درصد از این معما را حل می‌کند و بقیه‌ی روند درمان به اصلاحات و تغییراتی در سبک زندگی مربوط می‌شود.

    باور اشتباه: مصرف دارو‌های فیبرومیالژیا تنها راه تسکین درد و ناراحتی این بیماری است

    بیماران فیبرومیالژیا راه‌های زیادی برای بهتر کردن اوضاع خود دارند. بخش عمده‌ی درمان فیبرومیالژیا به دارو مربوط نمی‌شود بلکه به عادات و فعالیت‌هایی مربوط است که فرد طی زندگی خود دارد. به همین دلیل مهم است که فیبرومیالژیا از هر جهت کنترل شود:

    اهمیت به خواب کافی و ورزش منظم: فعالیت‌های کم شدت مانند پیاده روی و یوگا بهترین فعالیت‌ها برای بیماران فیبرومیالژیا هستند.

    کاهش عوامل استرس برانگیز در زندگی: اگر نمی‌توانید استرس‌های‌تان را حذف کنید یا کاهش بدهید، مدیتیشن و تای چی را یاد بگیرید و به کار ببرید.

    رفتار درمانی شناختی: با کمک یک روان درمانگر، افسردگی‌تان را کنترل کنید.

    آگاهی نسبت به بیماری: درک و فهم شرایط و ویژگی‌های فیبرومیالژیا کمک‌تان می‌کند بهتر آن را کنترل کرده و به سلامت خودتان بیشتر اهمیت بدهید.

    چند نکته برای بیماران فیبرومیالژیا

    استرس‌تان را کنترل کنید

    استرس می‌تواند برانگیزاننده‌ی علائم فیبرومیالژیا باشید. به حداقل رساندن استرس، کیفیت زندگی‌تان را بهتر می‌کند. با کمک یوگا، خواب کافی و مدیتیشن، تنفس عمیق و یا پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه‌تان می‌توانید تا حدود زیادی از استرس‌های‌تان کم کنید.

    لیستی از کار‌هایی که باید انجام دهید تهیه کنید

    باورهای اشتباه در مورد فیبرومیالژیا

    اگر فیبرومیالژیا به تمرکز و حافظه‌تان آسیب زده، همیشه همراه خود یک کاغذ و قلم داشته باشید و چیز‌های مهم را یادداشت کنید. حتی اگر قرار است چیزی به همسرتان بگویید که فکر می‌کنید ممکن است آن را فراموش کنید، یادداشت کنید؛ لیست خرید، اسامی دوستان و شماره تلفن‌ها و آدرس‌ها و ....

    به طور منظم ورزش کنید

    ورزش منظم و کم شدت مانند پیاده روی یا تمرین در آب گرم جزو بهترین راهکار‌های درمانی برای فیبرومیالژیا هستند. ورزش منظم کمک‌تان می‌کند درد و گرفتگی‌تان را کم کنید، استرس‌تان را تسکین بدهید و احساس کنید روی بیماری‌تان کنترل دارید. حتی ورزش کمک‌تان می‌کند بهتر بخوابید. از پزشک‌تان هم می‌توانید در این مورد راهنمایی بخواهید.

    مصرف کافئین‌تان را محدود کنید

    باورهای اشتباه در مورد فیبرومیالژیا

    کافئین می‌تواند استرس زا باشد، هم از نظر فیزیکی و هم از جهت روانی. کافئین، ضربان قلب را بالا می‌برد و سیستم عصبی را تحریک می‌کند و باعث احساس اضطراب و نگرانی و بیخوابی می‌شود. شب‌ها برای اینکه بهتر بخوابید، از بعد از ظهر به بعد دیگر قهوه ننوشید.

    هر روز یکی دو ساعت فقط برای خودتان وقت بگذارید

    فیبرومیالژیا به خودی خود چالش برانگیز است و زندگی را پیچیده می‌کند؛ بنابراین هر روز باید برای خودتان وقت صرف کنید و این را بخشی از درمان‌تان بدانید. سرگرم فعالیت محبوب‌تان شوید، موسیقی گوش دهید، با دوست صمیمی‌تان گپ بزنید و هر کاری که حال‌تان را خوب می‌کند انجام دهید. با این شیوه‌ها می‌توانید تعادل بیشتری در زندگی‌تان برقرار کنید و استرس‌تان را کاهش بدهید. ضمنا انرژی‌تان بیشتر شده و برای کار‌های ضروری‌تان حوصله و انگیزه بیشتری خواهید داشت.

    مسئولیت‌های شغلی‌تان را تعدیل کنید

    اگر کارتان شما را خسته و ناتوان می‌کند سبب بدن دردتان می‌شود پس باید برنامه‌ای تعیین کنید که با شرایط شما متناسب‌تر باشد. بررسی کنید که آیا ممکن است بخشی از کارهای‌تان را در خانه انجام دهید یا به صورت پاره وقت کار کنید. در محل کارتان، فضای کارتان را جوری تنظیم کنید که راحت‌تر باشید.

    «نه» گفتن را یاد بگیرید

    باورهای اشتباه در مورد فیبرومیالژیا

    فیبرومیالژیا یک بیماری نامرئی است، شما ممکن است ظاهرا کاملا خوب به نظر برسید در حالی که حال‌تان بد است. آدم‌های اطراف‌تان ممکن است فراموش کنند که شما باید به آرامش و سلامت خودتان الویت بدهید. اگر نمی‌توانید دعوت دوستی را بپذیرید، اگر درخواست کسی مانع استراحت شما می‌شود یا حوصله‌ی انجام کاری را ندارید، هیچ اشکالی ندارد که «نه» بگویید.

    به اتاق خواب‌تان اهمیت بدهید

    شرایط اتاق خواب‌تان را جوری تنظیم کنید که برای خواب‌تان مناسب باشد. تخت خواب‌تان راحت باشد و اتاق‌تان تاریک و خنک و به دور از هر مزاحمتی. ساعات خواب و بیداری‌تان را منظم کنید و تلویزیون و کامپیوتر را از اتاق خواب‌تان دور کنید.

    منابع: health.clevelandclinic ،webmd




درمان ناهنجاری‌های فک و صورت، بدون عمل جراحی


 

  • درمان ناهنجاری‌های فک و صورت، بدون عمل جراحی

    908781

    28 مهر 1398 - 14:02

    30771 

    درمان ناهنجاری‌های فک و صورت، بدون عمل جراحی

    برترین‌ها: بسیاری از بیماری‌ها با علائمی نامشخص همراه هستند که ممکن است بیمار و پزشک را در مسیر کشف دلیل اصلی بیماری گیج و سردرگم کنند. در این‌گونه موارد اغلب پزشک به دنبال راهی برای سرکوب و کاهش علائم بیماری می‌گردد و معمولاً منشأ اصلی بیماری نادیده گرفته می‌شود.

    بیماری‌های مفصل فکی - گیجگاهی (TMD) از جمله مواردی است که به دلیل متنوع و تا حدودی نامشخص بودن علائم، نیاز به یک مجموعه پزشکی حاذق و دلسوز دارد تا با بررسی تمامی عوامل مرتبط با این مفصل، به تشخیص دقیق، تصحیح مشکلات این مفصل و درمان دائمی بیماری بپردازد.

    درمان ناهنجاری‌های فک و صورت، بدون عمل جراحی

    مفصل فکی - گیجگاهی یکی از مفاصل پراهمیت در بدن انسان است که با عمل جویدن و فشار‌های ناشی از آن ارتباط مستقیم دارد. موقعیت دیسک این مفصل در تنظیم فعالیت‌های ارتوپدیک بدن بسیار حائز اهمیت است.

    علائم ناهنجاری‌های فک و صورت

    ناراحتی‌های ناشی از بیماری‌های مفصل فک را می‌توان به سه دسته عمده تقسیم کرد. صدا‌های ناحیه فک، درد‌های ناحیه فک و محدودیت‌های حرکت در این ناحیه، از جمله علائمی است که در تشخیص اولیه بیماری تأثیرگذار است.

    بااین‌حال علائم بیماری‌های ناحیه مفصل فکی - گیجگاهی تنها در نشانه‌های مشخص بیماری خلاصه نمی‌شود و گاهی بیماری‌های این ناحیه، منشأ اصلی علائمی مانند درد‌های گنگ فک و صورت، درد‌های مبهم دندان، دندان‌قروچه، وزوز گوش و دیگر درد‌های این ناحیه است.

    درمان ناهنجاری‌های فک و صورت، بدون عمل جراحی

    شاید باورکردنی نباشد، اما ناهنجاری‌های فک و صورت می‌تواند حتی با سردرد، گردن‌درد، کمردرد، چرخش لگن و کوتاهی یک پا نیز همراه باشد. علائمی که معمولاً توسط پزشکان نامرتبط با رشته فک و دندان‌پزشکان ناآشنا با این مجموعه بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها، نادیده گرفته می‌شود یا به بیماری‌هایی مانند میگرن، سینوزیت و بیماری‌های گوش ربط داده می‌شود. هرچند که در مواردی حتی می‌توان منشأ درد‌های سینوسی و میگرن‌های شدید دوره‌ای را با ناهنجاری‌های ناحیه فک و صورت مرتبط دانست.

    دلایل به وجود آمدن ناهنجاری‌های فک و صورت

    هرگونه اختلال در شکل قرارگیری فک و دندان‌ها می‌تواند به‌عنوان دلیل اصلی ناهنجاری‌های فک و صورت شناخته شود. دلایل ژنتیکی و بی‌توجهی به شرایط رشد فک در سنین کودکی و نوجوانی از عمده دلایلی است که در بزرگ‌سالی به ناراحتی‌های فک و صورت منجر می‌شود.

    درمان ناهنجاری‌های فک و صورت، بدون عمل جراحی

    مشکلات دندان و درمان‌های نادرست دندانی مانند ارتودنسی، جایگزین کردن دندان‌ها، روکش کردن دندان‌ها، ایمپلنت و حتی یک پرکردگی اشتباه، از جمله مواردی است که می‌تواند به ناهنجاری‌های فک بینجامد.

    درمان ناهنجاری‌های فک و صورت

    شاید بسیاری از پزشکان متخصص فک و دندان‌پزشکان، راهکار‌های درمانی تهاجمی را برای درمان ناهنجاری‌های فک و صورت پیشنهاد کنند، اما باید به این موضوع دقت کنید که می‌توان این‌گونه ناهنجاری‌ها را بدون عمل جراحی و با روش‌های غیرتهاجمی درمان کنیم.

    مرحله اول درمانی، تشخیص صحیح ناهنجاری است که تنها توسط یک پزشک متخصص در این زمینه امکان‌پذیر است. پس از تشخیص دلیل بیماری، استفاده از انواع گارد‌های دندانی می‌تواند به تغییر وضعیت مفصل فک و حفظ دائمی این تغییرات منجر شود.

    درمان ناهنجاری‌های فک و صورت، بدون عمل جراحی

    اندازه‌گیری صحیح گارد‌های دندانی، تأثیر بسزایی در درمان بسیاری از ناهنجاری‌های این منطقه از بدن خواهد داشت و به‌سرعت علائم خسته‌کننده و عکس‌العمل‌های غیرطبیعی بدن را کاهش خواهد داد.

    این گارد‌ها که به‌صورت اختصاصی برای بیمار طراحی و در یک لابراتوار تخصصی ساخته می‌شود، معمولاً تلفیقی از مواد مختلف از جمله آکریل‌ها، پلی‌اتلین و فلزات مقاوم است. با طراحی و ساخت گارد، مراحل درمانی بیماری آغاز می‌شود. درمانی که می‌تواند جایگزین بسیاری از درمان‌های تهاجمی و سنتی بیماری‌های فک و صورت باشد.

    آشنایی با مرکز TMJ ایران

    مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) در سال 1390 و توسط دکتر علی‌رضا امیر سیف‌الدینی تأسیس شده است. این مرکز اولین مرکز درمانی بیماری‌های مفصل فک، CMD و TMD در خاورمیانه است که در شهر تهران به ارائه خدمات پزشکی به مراجعین محترم مشغول است.

    درمان ناهنجاری‌های فک و صورت، بدون عمل جراحی

    این مرکز درمانی ارتباطی مستقیم با بیمارستان اینی (INI) هانوفر در کشور آلمان دارد که یکی از مشهورترین مراکز درمانی و تحقیقاتی علوم اعصاب در سراسر دنیا به‌حساب می‌آید. ریاست این بیمارستان را پروفسور مجید سمیعی به عهده دارد که از جمله مشاوران ارشد مرکز TMJ ایران نیز محسوب می‌شود.

    اولین مرکز فوق تخصصی CMD و TMD اروپا نیز در سال 2008 میلادی توسط دکتر علیرضا امیرسیف‌الدینی و با همکاری پروفسور بهرام محمدی در گروه پزشکی، در این بیمارستان آلمانی تأسیس شد که نشان از شرایط درمانی بی‌نظیر در مجموعه درمانی TMJ تهران دارد.

    درمان ناهنجاری‌های فک و صورت، بدون عمل جراحی

    دکتر علیرضا امیرسیف‌الدینی در رشته دندانپزشکی در دانشگاه هانوفر تحصیل‌کرده است و پس‌ از آن در مقطع master of science به تحصیل در رشته اندازه‌گیری و درمان مفصل فکی گیجگاهی (functional Analysis) از دانشگاه Greifswald آلمان نائل آمده است. دکتر علیرضا امیرسیف‌الدینی نیز به‌عنوان مبدع تکنیک ساده معاینه استاتیکی و دینامیکی مفصل فک نیز شناخته می‌شود.

    از مشاوران ارشد این مجموعه پزشکی که در کنار دکتر علیرضا امیرسیف‌الدینی قرار دارند می‌توان به پروفسور مجید سمیعی (ریاست بیمارستان INI هانوفر)، پروفسور بهرام محمدی (رئیس بخش نورولوژی بیمارستان INI هانوفر)، دکتر آیتنز (متخصص ENT در بیمارستان INI) و دکتر الولف (متخصص جراحی مغز و اعصاب و متخصص رادیولوژی علوم اعصاب) اشاره کرد.

    درمان ناهنجاری‌های فک و صورت، بدون عمل جراحی

    در نظر داشته باشید که مرکز TMJ ایران، کامل‌ترین مجموعه در بررسی شرایط بیماری‌های مفصل فکی گیجگاهی به‌حساب می‌آید و می‌تواند به‌عنوان بهترین گزینه درمانی برای بیمارانی با علائم اشاره‌شده در این مقاله، در نظر گرفته شود.

    درمان ناهنجاری‌های فک و صورت، بدون عمل جراحی

     


    جهت مشاهده نمونه‌ها به صفحه اینستاگرام مراجعه نمایید.

    همین حالا با ما تماس بگیرید.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت ما مراجعه کنید.




بیماری‌های شایع در میان زائران اربعین را بشناسید


 

  • بیماری‌های شایع در میان زائران اربعین را بشناسید

    مسئول درمانگاه جمعیت هلال احمر در سامرا با بیان اینکه 6 هزار و 841 زائر در سامراء به‌صورت شبانه‌روزی خدمات درمانی و امدادی دریافت کرده‌اند، توضیحاتی درباره بیماری‌های شایع در میان زائران اربعین ارائه کرد.

    آفتاب‌‌نیوز :

    محمود حیدری اظهار کرد: از هفدهم تا بیست و یکم مهرماه، 6 هزار و 841 زائر به صورت شبانه‌روزی خدمات درمانی و امدادی دریافت کرده‌اند و 84 نیرو در درمانگاه جمعیت هلال احمر به صورت سه شیفت 8 ساعته در شبانه‌روز در بخش‌های پذیرش، تریاژ، مطب پزشک، جلوگیری از بیماری‌های واگیردار، تزریقات، سرم تراپی و پانسمان مشغول به فعالیت هستند.

    حیدری تصریح کرد: خدماتی شامل 3 هزار و 4 9 مورد پانسمان ، 4هزار و 336 مورد تزریقات و سرم تراپی، 6 هزار 2 مورد تست فشارخون، 2 3 مورد تست قندخون، 31 مورد نوار قلب و 1 مورد توسط نیروهای مستقر در بیمارستان ارائه شده است.

    مسئول درمانگاه جمعیت هلال احمر در سامرا گفت: مواردی که به بیمارستان اعزام شده‌اند دارای مشکلاتی همچون ناراحتی‌های قلبی، گوارشی و همچنین یک مورد قطع عضو بود که بلافاصله پس از بررسی به بیمارستان منتقل شدند.

    وی افزود: خستگی، گرمازدگی، سرماخوردگی و بیماریهای گوارشی از بیماری‌های شایع در میان زائران است که در این مدت اعلام شده است.




توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت به دانش آموزان


 

  • توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت به دانش آموزان

    به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا عبداللهی، به مناسبت بازگشایی مدارس، در خصوص توصیه‌های تغذیهای دانش آموزان در مدارس، با تاکید بر اهمیت صرف صبحانه، اظهار کرد: مطالعات اخیر نشان داده که تغذیه صحیح بر قدرت یادگیری کودکان موثر است و عدم صرف صبحانه می‌تواند اثرات منفی بر یادگیری آنها داشته باشد. در شرایط ناشتایی کوتاه مدت، مکانیسم هموستاتیک، گلوکز خون را در سطح ثابت نگه می‌دارد که بر عملکرد طبیعی مغز لطمه‌ای وارد نشود. اگر مدت زمان ناشتایی طولانی‌تر باشد، نگهداری قند خون در سطحی کــه مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد، مختل شده و یادگیری و تمرکز حواس کمتر می‌شود. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که افزایش نسبی قند خون موجب بهبود عملکرد مغز و یادگیری کودکان سنین مدرسه می‌شود.

    وی در خصوص نکاتی که می‌تواند به افزایش اشتهای کودکان برای صرف صبحانه موثر باشد، بیان کرد: برای اینکه کودکان سنین مدرسه اشتهای کافی برای صرف وعده صبحانه داشته باشند، رعایت نکاتی ضروری است، از جمله اینکه؛ شام در ساعات ابتدای شب صرف شده و حتی الامکان کودکان شب در ساعت معین و ترجیحا زود بخوابند، صبح زودتر بیدار شده و پس از شستن دست و صورت، کمی نرمش کنند تا برای صرف صبحانه اشتها پیدا کنند و در نهایت اینکه، والدین صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و همگی به دور یک سفره به صرف صبحانه بپردازند تا تشویقی برای کودکان باشند.

    مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص صرف میان وعده‌ها در مدرسه، خاطرنشان کرد: کودکان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به دو میان وعده درصبح و عصرنیاز دارند.

    وی افزود: در این سنین، کودکان باید هر 4 تا 6 ساعت برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی، غذا میل کنند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند. در این سنین، کبد که وظیفه ذخیره سازی گلوکز به صورت گلیکوژن و آزاد سازی آن به خون در مواقع ضروری را برعهده دارد، تنها برای حدود 4 ساعت می‌تواند گلیکوژن ذخیره کند، بنابراین، کودکان به خوردن غذا در وعده‌های بیشتری نیاز دارند و باید در روز دو میان وعده مصرف کنند.

    عبداللهی به نمونه‌هایی از میان وعده‌های مغذی قابل مصرف در مدارس و زنگ تفریح اشاره کرد و گفت: میوه‌های خشک شامل، انجیر خشک، توت خشک، برگه هلو و نخودچی و کشمش، گندم برشته، برنجک، عدس برشته شده و انواع مغزها و دانه‌ها از نوع کم نمک، انواع میوه‌ها شامل، سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، گلابی، سبزی‌ها شامل، هویج، خیار، انواع لقمه‌های خانگی مانند، نان و پنیر و گردو و نان و تخم مرغ، انواع کوکو و کتلت، نان و حلوا شکری، نان و پنیر و خرما، شیر و فرآورده‌های آن، از جمله میان وعده‌های مفید قابل استفاده در مدارس است.
     
    وی بیان کرد: متاسفانه برخی از تنقلات تجاری مانند انواع پفک و چیپس به طور بی‌رویه توسط کودکان و دانش آموزان مصرف می‌شود. خوردن پفک به خصوص قبل از وعده‌های غذایی، به دلیل ایجاد سیری کاذب کودکان را از خوردن وعده‌های اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را تامین کند، باز می‌دارد. از سوی دیگر، نمک زیاد این مواد، ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می‌دهد. انواع چیپس‌ها علاوه بر شور بودن، به دلیل چربی زیادی که دارند، موجب چاقی بی‌رویه کودکان می‌شوند. مطالعات متعددی رابطه بین خوردن مواد شور در کودکی وافزایش فشار خون در دوران بزرگسالی را به اثبات رسانده است.

    مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با بیان اینکه نوشیدن بی‌رویه نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های پاکتی که دارای قند افزوده هستند، موجب اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان می‌شود، تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت حاکی از آن است که حدود 20 درصد دانش آموزان دچار اضافه وزن و چاقی هستند و یا چاقی شکمی دارند و روند چاقی در دانش آموزان رو به افزایش است. بنابراین، نوع تغذیه دانش آموزان در مدرسه و اقلام غذایی که در بوفه‌های مدارس عرضه می‌شود، برای حفظ سلامت و کنترل وزن دانش آموزان بسیار مهم است.

    وی گفت: چاقی در دوره کودکی و نوجوانی می‌تواند منجر به چاقی دوران بزرگسالی شده و زمینه را برای ابتلا به کبد چرب، اختلال قند خون، دیابت و فشارخون بالا، فراهم کند.

    عبداللهی اظهار کرد: دفتر بهبود تغذیه جامعه هر سال با همکاری آموزش و پرورش، دستورالعمل اقلام غذایی مجاز و غیرمجاز در بوفه‌های مدارس را بازنگری کرده و به مدارس کشور ابلاغ می‌شود. کلیه مدارس موظفند مطابق با این دستورالعمل نسبت به عرضه اقلام غذایی در بوفه‌های مدارس اقدام کنند. بر اساس این دستورالعمل، عرضه فست فودها مانند، سوسیس و کالباس و پیتزا، نوشابه‌های گازدار و انواع چیپس و پفک، ممنوع است.

    مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد: هدف از اجرای دستورالعمل بوفه مدرسه، علاوه بر حفظ سلامت دانش آموزان، فرهنگسازی و ترویج فرهنگ غذایی درست در بین دانش آموزان است. بنابراین، لازم است والدین هم در منزل با رعایت اصول تغذیه صحیح، رفتارهای غذایی مناسب را در کودکان خود تقویت کنند و به عنوان میان وعده، خوراکی‌هایی برای کودک خود تهیه کنند که علاوه بر مغذی بودن، کم نمک، کم چرب و کم شیرین باشد و انواع ساندویچ‌های سوسیس و کالباس و سایر فست فودها را به عنوان میان وعده در کیف کودکشان قرار ندهند.

    عبداللهی با بیان اینکه تهیه یک لقمه سالم، یک عدد میوه، یک پاکت شیر، انواع خشکبار و برگه‌ها و تنقلات سنتی، خوراکی‌های سالمی هستند که والدین می‌توانند به عنوان میان وعده برای فرزندانشان در مدرسه در نظر گیرند، ادامه داد: رعایت نکات بهداشتی در تهیه خوراکی دانش آموزان اهمیت زیادی دارد و ضرورت دارد، میوه‌ها و سبزیجاتی که به منظور تغذیه برای دانش آموز فراهم می‌شود، از قبل در منزل شسته و گندزدایی شود.

    مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: والدین باید بدانند که مکمل یاری آهن برای کلیه دختران دبیرستانی برای پیشگیری از کم خونی و کمبود آهن و مکمل یاری ویتامینD  برای پیشگیری از کمبود این ویتامین در دختران و پسران دبیرستانی اجرا می‌شود. لازم است والدین کودکان و نوجوانان خود را به مصرف این مکمل‌ها در مدرسه تشویق کنند.